zondag 21 juni 2015

Sushirito's | RECIPE

 photo IMG_1635_zpsqofdgoqd.jpg
BLOGLOVIN' | LOOKBOOK | INSTAGRAM | CHICTOPIA | LOOKBOOK

Vandaag deel ik een receptje met jullie. Ik ben de laatste tijd volop aan het experimenteren met koken omdat ik geen brood/rijst/pasta mag en kan eten. Alles wat ik maak is super simpel en naar mijn mening ook hartstikke lekker en vullend. Ik vond het erg leuk om deze post voor te bereiden, dus als jullie dit ook leuk vinden komen er vaker receptjes online.
Vandaag Sushirito's. Het is een combinatie van sushi en een burrito.  Ik heb ze zonder rijst gemaakt, maar als je wilt kun je dat natuurlijk altijd nog toevoegen. Een wat gezondere optie voor de witte rijst is quinoa of bruine rijst. Naast de combinatie van ingrediënten die ik jullie nu laat zien zijn er nog veel meer andere mogelijkheden. Aan het einde van deze post deel ik nog wat combinatie tips en gezonde dips om je sushirito in te dippen.

 photo IMG_1636_zps3qpnlw45.jpg

Wat heb je nodig: 
- Een soort sla naar keuze; ik heb een rucola slamelange van de Albert Heijn gebruikt
- Geraspte wortel
- Komkommer
- Avocado
- Een moot zalm; gerookte zalm kan ook, maar ik vind dit lekkerder (en goedkoper!)
- Een nori blad (niet op de foto)
- Snijmesje, lepel en vork

   photo IMG_1637_zpsobdhrz0w.jpg

Als eerste ontpit je de komkommer en snijdt je 'm in lange smalle repen (smaller dan op deze foto , dit was een tussenstap haha)

  photo IMG_1638_zps16eez99g.jpg 

Daarna ontpit je de avocado door je mes in de pit te hakken en je mes een kwartslag te draaien. Je snijdt je het vruchtvlees in reepjes en lepelt het vervolgens uit de schil. 

 photo IMG_1639_zps2xaofmof.jpg

Daarna snijdt je de zalm in reepjes. Zoals je kunt zien is dat niet mijn grootste talent haha. Een tip is  om het met een schaar te doen in plaats van een mes. Zalm heeft namelijk heel veel peesjes waar je moeilijk doorheen komt met een mes; een schaar is dan veel handiger. 

sushi burrito

En dan nu het leukste gedeelte: de inhoud stapelen. Ik begin met het prakken van een beetje avocado op het nori blad als 'sausje'. Daarna leg ik de sla, komkommer, wortel, zalm en avocado erop. Vervolgens is het alleen nog maar een kwestie van rollen. De rol is waarschijnlijk erg vol, dus het rollen vergt een beetje oefening. Het makkelijkste is 1 kant naar binnen te brengen en over alle ingrediënten heen te leggen. Waarschijnlijk rolt je sushirito vanzelf weer open, om dit te voorkomen maak je het uiteinde van het nori blad een beetje nat met warm water. Dit fungeert dan als een soort lijm waardoor je rol een rol blijft haha ;)

Andere lekker combinaties:
- Sla, komkommer, tonijn (uit een blik of als moot), wakame of zeekraal, avocado
- Sla, komkommer, krab (krabsticks in reepjes snijden), avocado, linzen, omelet
- Sla, komkommer, zalm, sperzieboontjes, avocado, omelet
Je kunt eigenlijk eindeloos combineren met groenten, vis en ei. Rijst of quinoa kun je ook nog toevoegen. Als je dit wilt gebruiken zou ik dat als allereerste op je blad leggen. Als je vegetarisch bent kun je natuurlijk gewoon de vis weglaten en eventueel een vleesvervanger toevoegen. 

Dips:
- Sojasaus met citroen en wasabi
- Sushimayonaise (te krijgen bij de Toko; niet super gezond maar een klein beetje in je sushirito spuiten is wel erg lekker)
- Kwark met een flinke snuf zout, citroen, wasabi en rijstazijn (mijn favoriet!)

  

4 opmerkingen:

  1. Lekker! Ik ga het binnenkort eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hi! ^^ i made a special topic on LB for you

    http://lookbook.nu/topic/163690-Tights-Kick-Posers-Wanted

    BeantwoordenVerwijderen
  3. www.bingyourstyle.com

    OOhhh this looks awesome, love your photos, you're one creative gal,xoxo Bing.

    www.bingyourstyle.com

    BeantwoordenVerwijderen

Your comments make me happy!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...